Välkommen till Elmtomta Norrgård! Här kommer jag att skriva en hel massa om allt möjligt. Älskar att fota på allt som är vackert och har många ideer och drömmar ....Enkla lösningar tycker jag är det vackraste! Varför spendera en förmögenhet när man kan använda sin fantasi,naturmaterial och lite färg!Allt som är dyrt är inte det vackraste, utan det viktiga är att man känner känslan,att man själv känner sig lycklig av att inreda,plantera och leva!



onsdag 19 oktober 2011

barndoms minnen.....

Jag är till vänster i den blå tröjan,med min bästis och granne Ellinor i rött.

Jag har så många härliga minnen från min barndom!
Min syster och jag växte upp i ett samhälle 7 km utanför Linköping,som heter Malmslätt.Vår pappa arbetade som murare,och vår mamma som lokalvårdare.
Mamma var hemma många år när vi var små,så vi var inte några "nyckelbarn".
Det var skillnad på den tiden,då var det vanligt att mamman var hemma.Nutid så har vi oftast inget val! Nu måste oftast båda föräldrarna jobba, för att kunna försörja sin familj.
Vi hade det bra som barn, när man kom hem från skolan var mamma där.Jag minns så väl alla sommar skol avslutningar....man kom hem och där stod en vas med doftande syrener,kall saft och tårta! Sommarlovet börjar!
Nästan som Bullerbyn men utan södergård. bredvid vårt hus låg nästa hus....(ganska logiskt)
där min vän Ellinor bodde med sin familj.Vi var ofta tillsammans och lekte. En sommar gjorde vi en linbana mellan våra hus,från övervåninsfönstren drog vi linor och fäste en sko kartong. Åhhh vad det var spännande var gång kartongen var vid mitt fönster!!
Hemliga brev och kod namn.Minns att vi hade en detektivklubb någon sommar.Vi spanade in vissa personer och bilar.Skrev i små anteckningsböcker och hade möten.
Vi smög även utanför min mormor och morfars hus på kvällarna...kikade in genom fönstren med pirr i magen...ringde på dörrklockan och....sprang därifrån.

Jag minns min barndom med varmt hjärta! Vad kul vi hade...:)

En trevlig kväll till er alla! Nu ska jag titta på " Bonde söker fru". ( Hoppas att min bonde snart vill att jag blir hans fru...)   Kramar carina <3