Välkommen till Elmtomta Norrgård! Här kommer jag att skriva en hel massa om allt möjligt. Älskar att fota på allt som är vackert och har många ideer och drömmar ....Enkla lösningar tycker jag är det vackraste! Varför spendera en förmögenhet när man kan använda sin fantasi,naturmaterial och lite färg!Allt som är dyrt är inte det vackraste, utan det viktiga är att man känner känslan,att man själv känner sig lycklig av att inreda,plantera och leva!



torsdag 10 november 2011

" Ha barnasinnet kvar"....




Sagovärld. I sagornas värld.....
Astrid Lindgren, vilken underbar person och författare!
Tänk vad hon har förgyllt vår barndom med sina underbara böcker och filmer och gör fortfarande!!
När jag var liten fanns det inte video eller dvd....nej då var det LP-skivor ( inte ens...CD..känns som man är 100 år..).Jag hade fått "Bröderna Lejonhjärta"... vet inte hur många gånger man lyssnade på den medans jag la pussel eller tecknade... Emil hade vi också på LP-skiva,såå spännande. Då hade man bilderna i huvudet när man lyssnade på skivan. Ens egna film. Blev kul senare i livet när man fått se filmerna på riktigt. En annan favorit är " Lotta på Bråkmakargata"! Vilken goer liten tjej!
Så envis och gullig. hennes kommentarer gör att man ler....Tex när hon är förkyld, står i affären i kö,drar in snoret i näsan gång efter gång... En äldre dam framför i kön vänder sig om och frågar:
-Har inte du en näsduk!!??....Lotta svarar: -Jo, men den lånar jag inte ut till såna som jag inte känner!.... Hi,hi,hi  vad goer hon är. En annan gång åker hon tåg med sin mamma och bror. De har matsäck med sig. Plötsligt utropar mamman: - Men Lotta!! Varför sätter du prickiga korven på fönstret!!! Lotta svarar: - De fastnar bättre än köttbullarna! ...hi,hi,hi ...
Ja det är underbart att falla tillbaka ibland till minnena....
 Min älskade morfar sa alltid till mig som liten. - Man ska ha barnasinnet kvar hela livet!
 Det hade han,min älskade morfar Calle! Min bästa lekkamrat som liten tös ,min bästa vän som lärde mig mycket .

En god kväll till er alla! Ha barnasinnet kvar! Kramar Carina <3